Bonander
lör 20 september 2025 20:00–01:00

Bonander, Daniella Ljungsberg & poesi


Arrangemanget genomförs med stöd av Stockholms stad och Kulturrådet och sker i samarbete med Sensus studieförbund.

Bonander (release!)

Sedan debuten på Icons Creating Evil Art har Bonander befäst sin position som en av Sveriges mest spännande artpop-artister. Med rötter inom jazz och teater är hon en kompromisslös producent och låtskrivare som injicerar mörker och feministisk revolt i popens ådror. Hennes musik har beskrivits som cinematisk, Kate Bush-influerad och synth-drömsk, eller som Velvet Fields Mag skulle säga "en crossover mellan Hans Zimmer och Lykke Li".

Artisten och producenten släppte sitt visionära debutalbum 'Things We Don’t Talk About' 2021. Fullängdaren hyllades av mediejättar som Rolling Stone, It's All indie, High Snobiety och GAFFA. Efter den visuella EP:n 'the thread' (2024) är hon nu aktuell på nytt.

I november släpps Bonanders andra fullängdare 'and we stood there' via Icons Creating Evil Art. Albumet 'and we stood there' är en drivkraft, en trasig maskin som försöker bearbeta den känsla maktlöshet som många bär i vår brinnande samtid. I augusti släpptes en första singel, 'apathy', som bär på många av de mörka och riviga element som karaktäriserar albumet.

Den 20 september blir det releasefest på Heaven Up Here för andra singeln 'clay' och helt ny musik som spelas live för första gången utlovas! 'Clay' består av trasiga trummor, samplad kör (bland annat kören Tusen Tungor) och driver på utan att stanna upp. Låten är en förkroppsligande av den där pickande oron kring omvärlden som man i vardagen trycker bort. Hur långt kan man ignorera något för att orka, innan det förändrar en som människa?

Bonander har hittills intagit scener som Nalen, Slaktkyrkan, Kulturhuset och Oceanen men även internationellt i bland annat London, Tallinn och Sofia. Med riviga, energiska och erfarna musiker på scen bjuds det på ett drömska ljudlandskap, säregna samplingar och råa beats. Tillsammans med Bonander står musikerna Elias Ortiz, Linnéa Svedmyr, Ylva Ratjen, Sara Hermansson, Storm Dunder och en hemlig gäst på scen.

“A protest epic against the alt-right... sounds like if you got in touch with a woodland witch to cast a hex on Donald Trump.” – High Snobiety

Daniella Ljungsberg

Daniella Ljungsberg är sångerska, kompositör och producent baserad mellan Stockholm och Berlin.

Efter flera år av arbete med experimentell komposition baserad på "musique concrète"-metoder, har Ljungsberg de senaste åren fokuserat på kompositioner där hon kombinerar sin kärlek till fältinspelningar med massiv digital bearbetning till samplingsbaserade popaktiga låtar.

Hennes senaste två album, I Do Care (2024) och Do I Care (2025), båda utgivna på Orthodox Records, smälter samman inslag av drömpop, vaggvisor och folkmusik. Personliga nostalgiska minnen leker i kompositionerna som ett material, läggs ovanpå lager av omgivande brus och grov vokal och akustisk bearbetning.

//

Ljungsberg comes from an experimental musical background, where she spent her last years exploring electro-acoustic techniques, with an emphasis on the field of Musique Concréte, by extensively using field recordings and acoustic instrumentation heavily processed digitally into loops and granulations in order to create fragmental sonic environments.

In her album I Do Care, Daniella unveils her journey by returning to her origins, and to her nostalgic moments from Sweden. The album is composed of sample based songs, inspired by nordic folklore, returning to the most primal and basic forms of composition such as loops, lucid melodies and harmonies interwoven with Ljungsberg’s iconic vocals. A musical odyssey that traverses realms of compassion, humor and sentimentality, forming a musical collage that lingers between folk, dream-pop, and lo-fi ambient.

I Do Care invites us into Ljungsberg's haunted world, not only by its spectrality, but by its sense of nostalgia, as if we share a collective memory. The familiarity embedded within her music tenderly guides us back home, even if we hadn’t realised we'd left.

Samtal & läsning: Nanna Olasdotter Hallberg

Nanna Olasdotter Hallberg (f. 1992) är verksam som journalist, dramatiker och regissör. Sedan 2020 driver hon kulturpodden P3 Klubben tillsammans med Kristofer Andersson och Moa Wallin. Syndernas förlåtelse, som utkom i april 2025 på Weyler förlag, är hennes debut som skönlitterär författare.

När Laura tar jobb som kyrkovaktmästare är det inte bara hennes slackerpojkvän Sebastian som reagerar. Vad ska hon i en kyrka att göra? Syndernas förlåtelse är en skruvad och teologiskt fullmatad romandebut om tro och tvivel, om förtrollningen av världen och om sekulariseringen av Svenska kyrkan. Och i slutändan om hoppet vi alla delar: att någon ska förlåta våra synder.

På Heaven Up Here bjuder vi in till ett samtal med Olasdotter Hallberg om boken, som kallats för en "demonroman". Samtalet avslutas med en läsning.

Poesi: Jenny Tunedal

Jenny Tunedal är poet, översättare och förläggare, bosatt i Skärholmen. Hon har gett ut flera prisbelönta diktsamlingar, däribland Rosor skador (2017) och Dröm, baby, dröm (2022), som båda nominerats till Augustpriset. Dröm, baby, dröm är en diktsamling om sorgens och drömmarnas plats i en människas liv.

Som översättare har Jenny Tunedal översatt verk av bland andra Sylvia Plath, Anne Sexton och Claudia Rankine, och har nyligen arbetat tillsammans med UKON med en serie översättningar av Emily Dickinsons poesi.

Jenny Tunedal har under många år arbetat som litteraturkritiker och som lärare vid masterprogrammet i Litterär gestaltning på Akademin Valand i Göteborg. Hon är numera verksam som förläggare.

2012 mottog hon Gerard Bonniers lyrikpris. 2014 tilldelades hon Kallebergerstipendiet av Svenska Akademien. Rosor skador nominerades till Augustpriset 2017 och Dröm, baby, dröm nominerades till Augustpriset 2022.

Poesi: Anna Jegorova

Anna Jegorova, född -97 i Hudiksvall, är bosatt i Stockholm och verksam som psykolog och poet. Hon är en av grundarna till kulturtidskriften Anomi, vars syfte är att röra sig inom psykoanalys, filosofi och litteratur, men som över tid också börjat intressera sig för mer ljudlig, rörlig och fast konst. Det senaste numret av Anomi hade temat ”Ande”, vilket inspirerat Jegorova till ett tungotal-performance där anden kommer inifrån maskinen, teknologin och interagerar med den läsande människan.

Anna Jegorova har tidigare medverkat i tidskrifter som L'Amour – La Mort, Krispiga Kaskader, Roten och Populär Poesi samt medverkat två gånger på Akt Ung, tidskriften 20TAL:s årliga evenemang för nya poetiska röster.

DJ: Klara Lewis + Hampus Högberg

Klara Lewis och Hampus Högberg kör usb och väljer hits. Krogen Bambi envisas med att beskriva det hela som ”modernt”. Mica Levis beskrivning hade kanske varit ”feeling romantic feeling tropical feeling ill”. Det blir häxigt oavsett.