Maja Gödicke
“Omniana” är ett engelskt substantiv. Det betyder (ungefär) ”fragment av allt”. Att göteborgskan Maja Gödickes första egna fullängdare heter “Omniana” är således ... perfektion. Ty från början till slut är ”Omniana” ett både allmängiltigt och djupt personligt mästerverk. Om du levt – om du älskat, om du förlorat – kommer du att känna igen dig i den. Och om du lyssnar noga på den kommer du att lära känna Maja. Fragment av allt ryms i dess nitton spår. Maja växte upp till tonerna av Madonna, Kajsa Grytt, Nina Simone, David Bowie, Michael Jackson och Bryan Ferry.
I början av 00-talet, mitt emellan barndom och tonår, skrev hon sina första ”riktiga” låtar. Ett drygt decennium senare – efter samarbeten med bland andra Pacific! och Lo-Fi Fnk – solodebuterade hon med singeln ”Ligga still” (Luxury, 2013).
Ovanstående korta karriärsammanfattning gör dock inte Maja rättvisa på något sätt. Bara faktumet att den hoppar över hennes finstämda jazzband Obsi (och hennes medverkan i ”På spåret”) är djupt beklagligt, men dess största brist är att den tycks vara författad när storbolagen härskade på jorden. Vill man rita en någotsånär heltäckande karta över Majas väg mot stjärnorna måste man nämligen ta upp alternativa distributionskanaler som Soundcloud, sajten PSL (vila i frid), podcasten ”Jenny & vänner” och att glömma cd-r:er i dj-bås. Sedan, när man gjort det, framstår det som fullkomligt logiskt att ”Omniana” är en samlingsskiva, ett bokslut och en nystart och att den ursprungligen gavs ut som kassett av Maja själv. Möt en av Sveriges mest exceptionella röster, textförfattare och kompositörer.
Norra Reviret
Norra Reviret är bandet som på kort tid fått fäste på den svenska musikscenen. Under förra året hann de bland annat släppa två singlar, vara förband till Hurula, spela på Musikens makt och bli omnämnda av Mattias Alkberg för att ha gjort ”årets låt i alla kategorier”. Dessutom spelades debutsingeln Frusna andetag frekvent på P4.
Matilda Wizell
Matilda Wiezell – tillvardags sångare i Stockholmsbandet Melby – har en imponerande samling hemmainspelningar upplagda på SoundCloud. Musiken kan beskrivas som tidlös folkpop, med melodier och arrangemang lånade av Karen Dalton, Linda Perhacs och Cat Power. Svindlande i all sin enkelhet.